nillemus
Skrevet: Man jul 05, 2010 6:40 am Emne: Så fik jeg sagt det |
|
Ikke helt som planlagt, men jeg fik sagt det højt igår til min mand. At jeg efter at have kæmpet i 2 år ikke havde mere at kæmpe med og har brug for at finde ro. En ro der betyder at jeg ikke skal gå og passe på/holde øje med hvordan han har det og frygte at han bliver dårlig igen og gør utilgivelige ting. Det var det der skate for to år siden. Rigtig væmmelige traumatiske oplevelser i hans barndom som sammen med arbejdsbetinget stress udløsteen lavine af hændelser herhjemme. Angsten er blevet en,lille, men trofast følgesvend for mig og det kan jeg ikke mere. Der var/er ikke plads til mig og at jeg bruger energi på mig for den er brugt, på arbejde, børn og så min mand!
Men hvordan kommer vi så videreherfra? Hvem flytter og hvornår?
Ingen af os har råd til at sidde i huset! Hvordan siger vi det bedst til børnene? Skal vi sige det inden sommerferien eller efter? Den store skal starte i 1. Hun har nok brug for fred til at gå i skole. Men hvad nu hvis vi sætter huset til salg og begge bliver boende indtil det er solgt? Hvad siger vi så til dem? Kan jeg bede ham flytte og så blive med børnene indtil huset er solgt? Så kan han måske komme "hjem på weekend"? |
|
Hanne Bovbjerg
Skrevet: Tors jul 15, 2010 2:08 pm Emne: |
|
Kære nillemus
Det bedste for jeres børn er, at I gør og siger det, som I kan stå inde for. Børn er meget konkrete, så det der bliver sagt er det der gælder - overvejelserne om hvad der skal meldes ud er jeres.
Børn kan ikke forholde sig til lange tidsplaner, men er i det der sker her og nu, så igen er overvejelser, reflektioner og planer om fremtiden noget I skal afklare, før I sætter børnene ind i ændringerne.
Når I skal fortælle børnene om jeres beslutning, skal I være der begge to, og være klar til at rumme den reaktion der kommer. Måske bliver børnene meget kede af det og græder, men de kan også virke uberørte i øjeblikket, og så først vise en reaktion senere - typisk ved sengetid.
Jeres børn kan sikkert allerede mærke, at der er nogle følelser mellem jer der er ændret, og det kan give mere ro, både for børnene og jer selv, at få afklaret de praktiske ting der kan lade sig gøre. _________________ Mange hilsner
Hanne Bovbjerg
www.hannebovbjerg.dk |
|